Biuletyn nr 27: Stanowisko do badania stanu zawieszenia pojazdów o dmc do 3,5 t w stacji kontroli pojazdów
Dział: Linie diagnostyczne
Odbiorcy
:: Urzędowe Stacje Kontroli Pojazdów
:: Autoryzowane Stacje Obsługi
:: Serwisy Niezależne
:: Urzędowe Stacje Kontroli Pojazdów
:: Autoryzowane Stacje Obsługi
:: Serwisy Niezależne
Szanowni Państwo
Stan zawieszenia samochodu wpływa bezpośrednio na jego bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Usterki amortyzatorów i elementów sprężystych zaburzają pracę powszechnych już w samochodach układów czuwających nad zachowaniem się pojazdu na drodze takich jak ABS czy ESP. Opracowana w Europie metoda badania stanu zawieszenia (EUSAMA) dostarczająca odpowiedzi w postaci amplitudowej czyli wskazująca stopień przylegania opony do nawierzchni drogi mówi o bezpie- czeństwie samochodu, ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi na temat sprawności głównych elementów układu resorująco-tłumiącego, czyli sprężyn i amortyzatorów. Szczególnie ten drugi element ma znaczny wpływ na „kondycję” układu ze względu na spadek tłumienia już przy przebiegach samochodów przekraczających 60000-80000 kilometrów. Rozwiązania problemu przy obecnym stanie techniki diagnostycznej są dwa:
- tester dostarczający informacji w postaci odpowiedzi amplitudowej (przyleganie) i odpowiedzi fazowej rozumianej jako przesunięcie fazowe między przebiegiem (wykresem) przemieszczeń koła a przebiegiem (wykresem) nierówności drogi. Odpowiedzi te zawierające wielkość zwaną minimalnym przesunięciem fazowym dostarczają informacji o wartości tłumienia w zawieszeniu pojazdu
- tester wykorzystujący metodę EUSAMA zmodyfikowaną dodaniem analizy stosunku mas resorowanych i nieresorowanych w samochodzie
Druga metoda jako tańsza w realizacji i jednocześnie dająca zadowalającą odpowiedź na pytanie o stan amortyzatorów znalazła zastosowanie w stanowisku do badania stanu zawieszenia SAXON FWT 2000 pracującym samodzielnie, ale w przypadku skp w połączeniu ze stanowiskiem do badania hamulców (BPS 2000) i płytą do pomiaru znoszenia pojazdu (ST 2000)
Zasady teoretyczne stanowiska przedstawione są graficznie poniżej.
Wyniki pozwalające, w sposób przyjazny i jednoznaczny, na dokonanie oceny przedstawiono w postaci dwóch protokołów, z których:
- w pierwszym zilustrowane są wszystkie wyniki zarówno pomiaru stanu zawieszenia jak i hamulców (fot. A)
- w drugim zilustrowany jest stan zawieszenia z uszkodzonym tylnym amortyzatorem z prawej strony (fot. B)
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją:
SAXON_nowoczesna_diagnostyka_podwozia_badanie_zawieszenia
Sławomir Dutkiewicz, Zenon Majkut