Biuletyn nr 2: Podkładki i śruby korekcyjne
Dział: Geometria ustawienia kół i osi jezdnych pojazdów
:: Autoryzowane Stacje Obsługi
:: Urzędowe Stacje Kontroli Pojazdów
:: Serwisy Niezależne zajmujące się pomiarem i regulacja geometrii kół oraz osi jezdnych pojazdów
Szanowni Państwo
W związku z zainteresowaniem elementami korekcyjnymi geometrii kół pragnę zainteresować Państwa ofertą podkładek korekcyjnych produkcji Speciality Products Company do ustawienia tylnej zbieżności połówkowej i pochylenia koła w tych samochodach. Do ustawienia obu kątów wymagane jest użycie jednej podkładki.
W celu dokładnego zapoznania się z niniejszą ofertą prosimy o przeczytanie rozdziału: „Opis elementów korekcyjnych”.
W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat niniejszej oferty prosimy o kontakt telefoniczny z działem handlowym, tel. 071 34-666-26.
- Terminologia geometrii kół:
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (Kąt WSZ) | Kąt WSZ |
Definicja: Kąt WSZ jest to kąt zawarty między linią pionową i osią sworznia zwrotnicy (widok z boku). Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach.
|
Kąt pochylenia koła (Kąt PK) | Kąt PK |
Definicja: Kąt PK jest to kąt zawarty między prostą pionową i linią wyznaczaną przez pochylenie górnej części koła (widok z przodu).Znaczenie: Regulacja rozkłada ciężar pojazdu na całej powierzchni opony oraz eliminuje ściąganie boczne. Poprawna regulacja redukuje zużycie opon i ściąganie.Metody regulacji kąta PK:
Kąt PK = 0° |
|
Kąt PK dodatni Górna część koła pochylona jest na zewnątrz. Zbyt duży dodatni kąt PK może być przyczyną:
Kąt PK ujemny
Niesymetryczny kąt PK (różnica L-P > 30′) może być przyczyną:
|
Zbieżność sumaryczna | Zbieżność |
Definicja: Zbieżność sumaryczna jest to kąt zawarty między prostymi leżącymi w płaszczyznach kół tej samej osi.Znaczenie: Minimalizacja zużycia opon i oporów toczenia.Metody regulacji zbieżności przedniej:
Metody regulacji zbieżności tylnej:
Zbieżność sumaryczna = 0° |
|
Zbieżność (+) Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi przecinają się przed kołami pojazdu. Zbyt duży zbieżność kół może być przyczyną:
Rozbieżność kół (-)
|
Różnica kątów skrętu kół maksymalny kąt skrętu | Kąty skrętu |
Definicja: Różnica kątów skrętu jest to różnica między kątami skrętu przednich kół.Maksymalny kąt skrętu jest to kąt skrętu przy maksymalnym skręcie kół przednich.Znaczenie: Minimalizacja zużycia opon, piszczenia opon przy skręcie, diagnozy skrzywionych elementów.Jeżeli różnica jest większa niż 1 °30′ |
|
i opony piszczą podczas skrętu to pojazd może mieć skrzywione ramię zwrotnicy. Większość kątów skrętu jest nieustawialna, można jedynie wymienić uszkodzony element. |
Przesunięcie koła | Przesunięcie koła |
Definicja: Przesunięcie koła jest to kąt zawarty między osią geometrii i prostą prostopadłą do osi przedniej.Przesunięcie koła może być spowodowane:
(1) Kolizjami drogowymi
(2) Wadami fabrycznymi |
|
Normalnie (2) przestawienie koła nie wpływa na ustawienie koła kierownicy po ustawieniu geometrii kół. |
Kąt znoszenia | Kąt znoszenia |
Definicja: Kąt znoszenia jest to kąt zawarty między osią geometrii i torem jazdy wyznaczanym przez tylne koła pojazdu. Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach.Znaczenie:
(1) Zużycie opon
(2) Błędne ustawienie koła kierownicy po regulacji (3) Ściąganie pojazdu (4) „Psi ślad” – czterośladowość pojazdu (5) Przestawione koło kierownicy |
|
Metody regulacji kąta znosznia
(1) Oryginalne regulatory
(2) Zainstalowanie specjalnych podkładek na piaście tylnej osi (3) Krzywki i inne elementy dostępne na rynku wtórnym (4) Zestaw korekcyjny kąta znoszenia Speciality Products (63020, 63030, 63040) |
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy (kąt PSZ) | Kąt PSZ, kąt PSZ+PK |
Definicja: Kąt PSZ jest to kąt zawarty między linią pionową i prostą poprowadzoną przez oś sworznia zwrotnicy. Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach. Kąt PSZ nie jest regulowany w większości pojazdów.Uwaga: Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny również może zmienić PSZ. Na kąt PSZ w zawieszeniach opartych o kolumnę MacPherson wpływa wiele czynników łącznie z bryłą nadwozia.Definicja: Suma kątów PK i PSZ, tzw. kąt zawarty jest to sumaryczna wartość kątów pochylenia koła i pochylenia sworznia zwrotnicy. Znaczenie: |
2. Diagnoza kąta PSZ |
do góry |
Zawieszenia na kolumnie MacPherson |
Kąt PSZ | Kąt PK | Kąt PSZ + PK |
Prawdopodobna przyczyna |
W tolerancji | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
W tolerancji | Większy | Większy | Skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Większy | W tolerancji | Skrzywiony wahacz poprzeczny, góra kolumny przesunięta na zewnątrz lub przestawiona rama pośrednia |
Większy | Mniejszy | Mniejszy | Góra kolumny przesunięta do wewnątrz lub przestawiona rama pośrednia |
Mniejszy | Większy | Większy | Skrzywiony wahacz poprzeczny lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Większy | Mniejszy | Skrzywiony wahacz poprzeczny lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiony wahacz, lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Zawieszenia wielowahaczowe |
Kąt PSZ | Kąt PK | Kąt PSZ + PK |
Prawdopodobna przyczyna |
W tolerancji | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiona piasta |
Mniejszy | Większy | W tolerancji | Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny lub skrzywiona rama pośrednia |
Większy | Mniejszy | W tolerancji | Skrzywiony górny wahacz poprzeczny lub skrzywiona rama pośrednia |
Mniejszy | Większy | Większy | Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny lub skrzywiona piasta |
3. Podkładki dystansowe EZ SHIM |
do góry |
Podkładki EZ SHIM #75200, #75400, #75800 |
Rewolucyjna metoda ustawiania zbieżności i pochylenia kół osi tylnej.
Oprogramowanie
Większość nowoczesnych urządzeń do kontroli geometrii kół pojazdów posiada zintegrowane oprogramowanie SHIM Select II obliczające podkładkę EZ SHIM. Speciality Products oferuje również oprogramowanie # 75940 na bazie Windows do dowolnego komputera dostępnego na serwisie
Małe zapasy magazynowe
Tylko trzy typy podkładek do regulacji większości marek pojazdów
Maksymalna liczba kombinacji ustwień – zbieżność / kąt PK
Nowatorski pomysł pozwala na dużą kombinację korekcji zbieżności i pochylenia koła przy zastosowaniu TYLKO jednej podkładki.
Pełny kontakt / Korekcja obu kątów
Pełny kontakt pomiędzy łączonymi elementami / korekcja obu kątów zbieżności i pochylenia kół w zakresie do 1°30′.
Szybko i dokładnie
Konstrukcja podkładki umożliwia korekcję zbieżności z rozdzielczością do 0°2′ oraz korekcję kąta pochylenia koła z rozdzielczością 0°6′
Oznaczenie kolorami
Trzy typy podkładek oznaczone są odpowiednio kolorem czerwonym, szarym i niebieskim.
Średni czas instalacji jednej podkładki = 30 minut na koło
Podkładka korekcyjna #75200 (niebieska) – do korekcji zbieżności i kąta PK koła tylnego w zakresie +/-1°30′
Zastosowanie: Audi: 80/90 do 86, Chrysler: Acclaim do 94, Daytona do 94, Le Baron do 95, lmperial/Sth Ave. Dynasty do 94, New Yorker do 93, Opel: Corsa od 93, Tigra, Renault: Laguna, Megane Scenic, Twingo, Seat: Arosa, lbiza/Cordoba od 93, Inca, Toledo od 91, Volkswagen: Corrado, Golf I/Il/Ill, Jetta, Passat do 97, Polo, Scirroco, Vento.
Podkładka korekcyjna #75400 (szara) – do korekcji zbieżności i kąta PK koła tylnego w zakresie +/-1°30′
Zastosowanie: Audi: 100 do 88, Buick: Skylark, Chevrolet: Beretta, Cavalier, Corsica, Chrysler: CaravanNoyager do 95, Ram Van do 95, Ford: Escort od 90, Fiesta od 90, Ka, Windstar, Oldsmobile: Achieva, Opel/Vauxhall: Astra-F, Vecta-A/Cavalier, Pontiac: Grand Am, Sunfire, Sunbird do 94, Renault: Espace 2WD, Rover: 200 od 95.
Podkładka korekcyjna #75800 (czerwona) – do korekcji zbieżności i kąta PK koła tylnego w zakresie +/-1°30′
Zastosowanie: Buick: Century, Riviera Cadillac: Eldorado/Seville do 92, Oldsmobile: Aurora, Ciera, Cutlass Cruiser, Silhouette, Tornado do 92, Opel: Sintra, Pontiac, Grand Prix od 95, Lumina, Trans Sport, Volkswagen: Passat od 97.
Podkładki dystansowe EZ SHIM zacisku hamulca tarczowego |
#75970
Do wyśrodkowania zacisku hamulca tarczowego na tarczy hamulca. Zestaw składa się z 8 podkładek o 4 różnych grubościach po 2 sztuki. |
#21125, #21135, #21145
#21125 – Volkswagen: Osłona do Golf III od 95, Polo III, Vento z ABS |
#75940, #75915, #75920
#75940 Oprogramowanie Windows |
#21060
Renault: Śruby zamienne do Twingo M8x30 |
#10408
Zestaw 8 dłuższych śrub mocujących piastę M10x40 |
4. Zestaw dwóch śrub korekcyjnych EZ CAM XR |
do góry |
Śruby #81240; #81250; #81260; #81270; #81280; #81290 |
Zestaw śrub EZ CAM XR zaprojektowano do ustawienia kąta PK na nierozwierconych kolumnach McPherson. Śruby te pozwalają na obu kątów PK w zakresie do +/-1°45′ (zależnie od pojazdu). Do naprawy należy zdemontować górną oryginalną śrubę mocując zwrotnicę do goleni kolumny. Ustawienie kąta PK polega na obróceniu łbem śruby do uzyskania pożądanego ustawienia kąta PK. Zestaw gwarantuje możliwość wielokrotnego ustawiana kąta PK obu kół. Zestaw składa się z dwóch śrub korekcyjnych i obejmuje ustawienie obu kół osi. |
Przybliżony czas instalacji zestawu = 15min na 1 koło
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81240
śruba korekcyjna fi 10 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°45′
Zastosowanie:
Alfa Romeo: 145, 146, 155; Fiat: Barchetta, Bravo/Brava, Marea, Panda, Punto, Tempra, Tipo, Uno; Lancia: Dedra, Delta, Y10.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81250
śruba korekcyjna fi 12 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°45′
Zastosowanie: Alfa Romeo: 6, GTV <95, Spinder <95, Chrysler: Neon, Daihatsu: Charade >93, Fiat: Cinquecento, Coupe, Croma, Ford USA: Aspire, Escort, Probe, Hyundai: Accent Lantra, Scoupe, Lancia: Kappa, Mazda: 323, 626, 929, Xedos 6/9, MVP, MX-3, MX-6, RX-7, Mitsubishi: Carisma, Colt, Lancer, Sigma, Space Runner, Nissan: 200 SX, Almera, Maxima, Micra, Prairie, Primiera, Sanza, Sunny, Opel/Vauxhall: Corsa <93, Omega/Carlton, Vectra-B, Peugeot 806, Porsche: 924, 944, Renault: R5, R9/11, R19, Clio, Twingo, Saab: 9000, Seat: Arosa, Ibiza/Cordoba, Inca, Toledo, Subaru: Justy, Suzuki: Baleno, Swift, Vitara, X90, Wagen R, Toyota: MR 2 >90, Tercel >88, Volkswagen: Jetta <84, Corrado, Golf II/II, Passat >97, Polo <94, Scirroco, Vento, Volvo: 480, Seria 800, S/V 40, V90.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81260 śruba korekcyjna fi 14 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°45′
Zastosowanie: Buick: Skylark <96, Chevrolet: Beretta <96, Cavalier <96, Corsica, Chrysler: Neon, Caravan/Voyager <96, Hyundai: Sonata, Mitsubishi: Galant <94, Nissan: QX, Renault: Mégane, Mégane Scenic, Subaru: lmpreza, Legacy, SVX-4WD.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81270 śruba korekcyjna fi 15 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°45′
Zastosowanie: Toyota: Carina, Celica, Corolla, MR 2 >90, Paseo, Previa, RAV4, Starlet.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81280 śruba korekcyjna fi 16 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°45′
Zastosowanie: Buick: Electra, LeSabre, Park Ave., Regal, Riviera, Cadillac: SeVille/DeVille >94, Chevrolet: Beretta <95, Camaro <92, Cabrio/Limo, Chrysler: New Yorker >94, Stratus, Vision, Ford: Mustang, Oldsmobile: Aurora, Achieva <95, Pontiac: Bonneville, Grand Am <95, Renault: Laguna, Safrane
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #81290 śruba korekcyjna fi 17 mm o korekcji kąta PK w zakresie ą1°45′
Zastosowanie: Toyota Camry
Śruby #83450; #83460; #83470; #83480; #83490 |
Zestaw śrub EZ CAM XR zaprojektowano do ustawienia kąta PK na nierozwierconych kolumnach McPherson. Śruby te pozwalają na obu kątów PK w zakresie do +/-1° (zależnie od pojazdu). Do naprawy należy zdemontować górną oryginalną śrubę mocując zwrotnicę do goleni kolumny. Ustawienie kąta PK polega na obróceniu łbem śruby do uzyskania pożądanego ustawienia kąta PK. Zestaw gwarantuje możliwość wielokrotnego ustawiana kąta PK obu kół. Zestaw składa się z dwóch śrub korekcyjnych i obejmuje ustawienie obu kół osi. |
Przybliżony czas instalacji zestawu = 15min na 1 koło
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #83450
śruba korekcyjna fi 12 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°
Zastosowanie: Alfa Romeo: 6, GTV <95, Spinder <95, Chrysler: Neon, Daihatsu: Charade >93, Fiat: Cinquecento, Coupe, Croma, Ford USA: Aspire, Escort, Probe, Hyundai: Accent Lantra, Scoupe, Lancia: Kappa, Mazda: 323, 626, 929, Xedos 6/9, MVP, MX-3, MX-6, RX-7, Mitsubishi: Carisma, Colt, Lancer, Sigma, Space Runner, Nissan: 200 SX, Almera, Maxima, Micra, Prairie, Primiera, Sanza, Sunny, Opel/Vauxhall: Corsa <93, Omega/Carlton, Vectra-B, Peugeot 806, Porsche: 924, 944, Renault: R5, R9/11, R19, Clio, Twingo, Saab: 9000, Seat: Arosa, Ibiza/Cordoba, Inca, Toledo, Subaru: Justy, Suzuki: Baleno, Swift, Vitara, X90, Wagen R, Toyota: MR 2 >90, Tercel >88, Volkswagen: Jetta <84, Corrado, Golf II/II, Passat >97, Polo <94, Scirroco, Vento, Volvo: 480, Seria 800, S/V 40, V90.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #83460
śruba korekcyjna fi 14 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°
Zastosowanie:
Buick: Skylark <96, Chevrolet: Beretta <96, Cavalier <96, Corsica, Chrysler: Neon, Caravan/Voyager <96, Hyundai: Sonata, Mitsubishi: Galant <94, Nissan: QX, Renault: Mégane, Mégane Scenic, Subaru: lmpreza, Legacy, SVX-4WD.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #83470 śruba korekcyjna fi 15 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°
Zastosowanie: Toyota: Carina, Celica, Corolla, MR 2 >90, Paseo, Previa, RAV4, Starlet.
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #83480 śruba korekcyjna fi 16 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/-1°
Zastosowanie: Buick: Electra, LeSabre, Park Ave., Regal, Riviera, Cadillac: SeVille/DeVille >94, Chevrolet: Beretta <95, Camaro <92, Cabrio/Limo, Chrysler: New Yorker >94, Stratus, Vision, Ford: Mustang, Oldsmobile: Achieva <95, Aurora, Pontiac: Bonneville, Grand Am <95, Renault: Laguna, Safrane
Zestaw dwóch śrub korekcyjnych #83490 śruba korekcyjna fi 17 mm o korekcji kąta PK w zakresie +/- 1°
Zastosowanie: Toyota Camry
5. Użycie urządzenia do geometrii HUNTER serii 211, 311, 411 oraz SKP do obliczania podkładki korekcyjnej |
do góry |
Na ekranie pomiarowym „Pomiary i ustawienia pojazdu” naciśnij etykietę „Zrób dodatkowe ustawienia”. Etykieta ta znajduje się w 3 rzędzie menu sterującego (klawiszy u dołu ekranu).
Pojawi się ekran „Dodatkowe procedury ustawiania” . Wybierz oś tylną, a następnie opcję „Ustaw kąt PK i zbież. (podkł. z pełnym stykiem)”.
Naciśnij „OK.”
Pojawi się ekran obliczający lewą tylną podkładkę. Jeżeli chcesz, wydrukuj szablon danej podkładki (jest to bardzo pomocne).
Naciśnij „Pokaż prawą podkładkę”, aby obliczyć prawą podkładkę.
Po wykonaniu pomiarów i wydrukowaniu szablonów podkładek możesz przystąpić do montażu podkładek.
6. Cennik podzespołów |
do góry |
PN | Ilość w opakowaniu | Cena netto w USD |
10408 | 8 | 13,78 |
75200 | 1 | 11,40 |
75400 | 1 | 11,40 |
75800 | 1 | 11,40 |
75915 | 1 | 25,22 |
75920 | 1 | 2,64 |
75940 | 1 | 7,98 |
81240 | 2 | 31,94 |
81250 | 2 | 31,94 |
81260 | 2 | 31,94 |
81270 | 2 | 35,34 |
81280 | 2 | 35,34 |
81290 | 2 | 35,34 |
83450 | 2 | 31,94 |
83460 | 2 | 31,94 |
83470 | 2 | 35,33 |
83480 | 2 | 35,33 |
83490 | 2 | 35,33 |
Do cen należy doliczyć 22% VAT.
Kwoty przeliczane są z USD na PLN po kursie sprzedaży Banku Handlowego w dniu wystawienia faktury.