Biuletyn nr 31: HUNTER PA 100 - urządzenie do pomiaru i regulacji geometrii kół i osi
Dział: Geometria ustawienia kół i osi jezdnych pojazdów
:: Autoryzowane Stacje Obsługi
:: Urzędowe Stacje Kontroli Pojazdów
:: Serwisy Niezależne zajmujące się pomiarem i regulacją geometrii kół oraz osi jezdnych pojazdów
Szanowni Państwo
HUNTER PA 100 jest następcą urządzeń serii 511 oraz 311. Oferuje dużo większe możliwości niż poprzednicy, zapewniając jednocześnie niezawodność i stabilność pomiarów. HUNTER PA 100 wyposażony jest w oprogramowanie ProAlign pracujące na bazie systemu operacyjnego Linux, gwarantujące przewagę techniczną linii HUNTER nad konkurencyjnymi rozwiązaniami w grupie urządzeń o niskim koszcie zakupu. Podam, że model wyjściowy można kupić już za około 29000 zł netto (w promocjach jeszcze taniej).
Cechy oprogramowania
Program roboczy ProAlign – pomiar parametrów geometrii samochodów określony nawet 50 wielkościami charakterystycznymi (w tym kąty geometrii, pomiary liniowe symetrii i rozstawów kół i osi, prześwitów, różnic kątów). Możliwość wyboru języka ekranu, języka wydruku spośród ponad 30 języków (w tym języka polskiego). Baza danych obejmuje ok. 20000 specyfikacji samochodów wyproduko- wanych w ostatnich 20 latach i dostarcza informacji graficznych o sposobach regulacji i innej pomocy. Dane zgromadzone na kartridżu mogą być aktualizowane corocznie lub w każdej chwili poprzez wpisanie ich do pamięci. Z kolei rezultaty pomiarów składuje się i przenosi za pomocą pen drive’a lub dokonuje się ich transmisji przez złącze USB. Ekonomiczne podejście firmy HUNTER podczas projektowania systemu objawia się wykorzystaniem opatentowanych procedur pomiarowych znanych z droższych modeli serii 811. Procedury te skrócie to m. in.:
Diagramy ustawień – ilustrujące wartości mierzone i ich położenie w stosunku do pól tolerancji (danych fabrycznych):
WinToe – funkcja umożliwiająca regulację zbieżności przedniej i wyśrodkowanie koła kierowniczego bez konieczności jego blokowania. Procedura może być wykonywana także w przypadku występowania luzu w układzie kierowniczym. Regulacja odbywa się krok po kroku, przy czym każdy krok jest ilustrowany i opisywany na ekranie.
CAMM (Control Arm Movement Monitor) – funkcja umożliwiająca regulację kąta pochylenia koła oraz kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy przy pomocy mimośrodów lub podłużnych otworów regulacyjnych na wahaczu poprzecznym. Zawiera 3 podstawowe ustawienia mające zastosowanie dla ponad 30% pojazdów aktualnie poruszających się po drogach. Porównując aktualne pomiary z danymi producenta, CAMM monitoruje ruch wahacza i z bardzo dużą dokładnością określa jak daleko i w którym kierunku wymagane jest przesunięcie końca wahacza. Ponieważ wszystkie ruchy wahacza natychmiast przedstawiane są na ekranie, technik może łatwo stwierdzić kiedy położenie wahacza jest prawidłowe. CAMM oblicza także ile podkładek powinno zostać dodanych lub usuniętych, aby skorygować ustawienie. Zwiększa efektywność pracy technika. Rysunek powyżej: Obliczanie grubości podkładek dystansowych przez program.Rysunek powyżej: Pełna kontrola wartości kątów pochylenia i wyprzedzenia przy ustawieniach wahacza górnego.
Shim-Select II – funkcja określająca model, rozmiar i położenie podkładki regulacyjnej (korekcyjnej) wymaganej do prawidłowej regulacji kąta pochylenia koła i zbieżności (na bazie porównania aktualnych pomiarów z danymi producenta pojazdu). Eliminuje wszelkie spekulacje, przypuszczenia oraz działania na chybił trafił, powodujące zakłopotanie czy spowolnienie pracy technika. Opcja liczy w czasie rzeczywistym wszystkie zmiany parametrów (zbieżność i pochylenie koła) wynikające z użycia podkładki. Pozwala również na wykorzystanie innych dostępnych podkładek w przypadku braku danej podkładki w magazynie (zawiera 9 marek podkładek w różnych rozmiarach i kształtach).
Ilustracje regulacji – funkcja zawierająca ponad 700 ilustracji ukazujących kluczowe miejsca związane z regulacją i inspekcją zawieszenia. Dostarcza również ilustrowane instrukcje na temat najbardziej popularnych metod regulacji.
Tryb Spoiler Mode – zapewnia możliwość pomiaru i regulacji zbieżności kół osi przedniej i tylnej mimo braku komunikacji optycznej miedzy głowicami prawą i lewą obu osi, eliminuje tym samym konieczność stosowania adapterów obniżających położenie głowic.
Elementy pomiarowe
- nowy typ kamer CCD o bardzo wysokiej rozdzielczości (pow. 3600 punktów) zapewnia wysoką dokładność pomiaru (szczególnie wielkości liniowych – rozstawy kół i osi)
- 32 bitowy, cyfrowy mikroprocesor znajdujący się w każdej głowicy odpowiedzialny jest za błyskawiczną reakcję głowicy na zmianę swego położenia, gwarantuje jednocześnie brak jego zniekształceń w drodze do jednostki centralnej
- 64 kanałowa komunikacja radiowa w wersji XF zapewnia 100% skuteczność, każda z głowic może pracować w charakterze „serwera radiowego” grupując sygnały pozostałych i wysyłając je w wspólnym pakiecie do jednostki centralnej, transmisja jest błyskawiczna, zasięg wynosi 30m
- nowy kształt obudowy (brak ostrych krawędzi), wstawki z miękkiego tworzywa w połączeniu z właściwościami materiału z którego została wykonana (wysoko udarowy materiał wykorzystywany w lotnictwie wojskowym) gwarantuje jej olbrzymią wytrzymałość mechaniczną
- mocowanie elementów pomiarowych do przestrzennej konstrukcji aluminiowej zabezpiecza je przed uszkodzeniami przy upadku głowic
- nowy typ akumulatora z sygnalizacją optyczną stanu zapewnia komfortowe jego wykorzystanie, głowice wyposażono w system podtrzymania napięcia w przypadku konieczności wymiany akumulatora w trakcie pracy
- podświetlany panel sterujący jest czytelny i prosty, wspomagając obsługę w trakcie pomiaru i regulacji
- w wersji z 8 sensorami głowice są wyposażone w system kontroli poziomowania sygnalizujący nieprawidłowości
Głowice DSP 500 występują w wersji z 4 (DSP 504), 6 (DSP 506/506XF) lub 8 (DSP 508/508XF) sensorami, z przewodowym lub bezprzewodowym systemem komunikacji.
- niska waga, wymiana prowadnic na rurkowe, nowe odlewy łączników bocznych i centralnego mimo większych rozmiarów spowodowały spadek ich masy
- odporność na korozję, chromowanie prowadnic, śrub i pazurów, wykonanie pozostałych elementów z stopu lekkiego uodporniło go na czynniki zewnętrzne
- uniwersalność, sposób mocowania( krawędź zewnętrzna obręczy lub jej rant wewnętrzny) w połączeniu z dwustronnymi o różnej geometrii końcówkami chwytnymi spowodowała że stosujemy je do obręczy stalowych i aluminiowych
Ceny urządzeń
W grupie urządzeń oznaczonych symbolem HUNTER PA 100 dostępne są następujące modele:
HUNTER PA 100 + głowice DSP 504 | 9 166,00 USD |
HUNTER PA 100 + głowice DSP 506 | 11 101, 00 USD |
HUNTER PA 100 + głowice DSP 506FX | 13 366,00 USD |
HUNTER PA 100 + głowice DSP 508FX | 15 136,00 USD |
Wyposażenie standardowe
- komputer specjalizowany pracujący na bazie LINUX
- monitor 17″ LCD
- program użytkowy z danymi pojazdów, ilustracjami i procedurami pomiarowymi w wersji polskojęzycznej
- wózek z szafką na podręczne narzędzia
- blokada pedału hamulca i blokada kierownicy
- 4 głowice pomiarowe Digital Signal Procesor
- 4 samocentrujące uchwyty do mocowania głowic z adapterami do felg aluminiowych (zakres średnic obręczy 10 – 24,5″ lub na życzenie 10 – 20″)
- 4 przewody przyłączeniowe do jednostki centralnej
Wyposażenie opcjonalne:
Zdalne sterowanie (pilot + odbiornik) | 350,00 USD |
Drukarka HP | 209,00 USD |
2 obrotnice mechaniczne galwanizowane i lakierowane 14″ HUNTER | 590,00 USD |
2 obrotnice mechaniczne ze stali nierdzewnej 14″ | 710,00 USD |
2 wanny do płyt odprężających tylnych | 524,00 USD |
2 płyty odprężne tylne (1425mm x 485 mm) | 924,00 USD |
Zestaw adapterów szybkomocujących (do uchwytów HUNTER) | 1 100,00 USD |
Rampy najazdowe z wybraniami obrotnic i płyt odprężnych tylnych | 3 107,00 USD |